Acasă / Articole recomandate /

Zborul cu avionul: ce sunt turbulențele și cât de periculoase sunt

03:05
26 mai 2024

Zborul cu avionul
Ce sunt turbulențele? Sunt periculoase?

Avion în timpul unei furtuni

Un zbor al companiei Singapore Airlines a suferit recent turbulențe puternice, soldate cu un deces și zeci de răniți. Ce sunt, însă, turbulențele, cât de periculoase sunt și unde apar cel mai des?

În timp ce aeronava Singapore Airlines se deplasa, de la Londra la Singapore, mulți pasageri nu purtau centura de siguranță și au fost aruncați în aer când aeronava a coborât brusc. Turbulențele au fost probabil cauzate de furtuni tropicale înalte. În interiorul și în jurul furtunilor se dezvoltă curenți ascendenți și descendenți extrem de puternici. Acesta este unul dintre motivele pentru care furtunile sunt de obicei evitate. Cu toate acestea, acest lucru nu este întotdeauna posibil, în special în cazul complexelor de furtuni mari, cum sunt cele care apar la tropice.

Ce sunt turbulențele?

Dacă aeronava începe să tremure în timpul călătoriei sau dacă se "scufundă" ușor, cel mai probabil turbulențele sunt de vină. Cauzele turbulențelor pot varia: ele pot apărea în timpul unei furtuni, de exemplu, sau în timpul unui zbor printre nori denși. Turbulențele pot apărea, deasemenea, atunci când mase de aer cu viteze diferite se ciocnesc. Turbulențele tind să crească odată cu creșterea temperaturilor, astfel încât este mai probabil să apară vara decât iarna. Turbulențele sunt neplăcute, dar sunt de obicei ușoare și nu durează mult timp.

Expertul german în aviație Heinrich Großbongardt, care a lucrat în trecut pentru Boeing, ne calmează. Turbulențele nu pot afecta aeronava în sine. Nu trebuie să ne fie teamă că aeronava se va rupe în bucăți. Totuși, în cazuri individuale, se poate întâmpla ca aeronava să trebuiască să fie reparată după aterizare, spune Großbongardt. Cu toate acestea, adevăratul pericol se află în cabină, în special atunci când pasagerii sau însoțitorii de zbor nu sunt legați cu centura de siguranță.

Știați că...

Nu există goluri de aer în adevăratul sens al cuvântului. Acest termen ilustrează senzația de cădere atunci când aeronava coboară brusc. Din punct de vedere fizic, însă, se referă întotdeauna la curenți descendenți puternici sau la pierderea portanței pe aripi. Aceasta din urmă poate apărea atunci când vântul își schimbă brusc direcția sau viteza.

Unde apar cel mai multe turbulențe?

"Regiunea deosebit de critică este așa-numita zonă de convergență intra-tropicală, o centură de furtuni tropicale care se întinde în jurul globului", spune expertul în aviație Großbongardt. Această zonă are o lățime de câteva sute de kilometri și este situată în apropierea ecuatorului. "În unele cazuri, turnurile de nori sunt atât de înalte încât avioanele comerciale nu pot zbura deasupra lor, iar echipajele trebuie să manevreze între diferitele furtuni", subliniază expertul.

Dacă doriți să zburați din Asia de Sud-Est sau din America de Sud spre Europa în timpul verii, nu există nicio modalitate de a ocoli această zonă. Potrivit portalului online "Turbli", care a analizat aproximativ 150.000 de rute de zbor din întreaga lume, ruta dintre Santiago de Chile și Santa Cruz de la Sierra, în Bolivia, a cunoscut cele mai multe turbulențe anul trecut. Potrivit datelor, cea mai turbulentă rută din Europa a fost cea de la Milano la Geneva. Cu toate acestea, cele mai turbulente rute de zbor sunt în Asia.

Turbulențele, mai frecvente din cauza schimbărilor climatice?

Există într-adevăr indicii în acest sens. Oamenii de știință de la Universitatea Reading din Anglia au demonstrat că există o legătură între creșterea turbulențelor invizibile în aer liber și schimbările climatice. Într-un punct tipic de deasupra Atlanticului de Nord, ei au măsurat o creștere de 55 % a fenomenului între 1979 și 2020. Și pe alte rute de zbor au fost înregistrate, deasemenea, mai multe turbulențe în ultimii ani.

Ce puteți face dacă aeronava se confruntă cu turbulențe?

"Păstrați-vă centura de siguranță fixată, chiar dacă semnele de centură de siguranță s-au stins. Acest lucru vă va proteja pe dumneavoastră și pe ceilalți călători", spune Großbongardt. Centura de siguranță nu trebuie neapărat să fie fixată la fel de strâns ca în timpul decolării și aterizării, ci poate fi și ușor slăbită. "Acest lucru nu reprezintă un impediment mai mare decât centura de siguranță dintr-o mașină", spune expertul în aviație.

Redacția Meteo & Radar
Mai multe pe această temă
duminică, 15 iunie 2025

Căldură record

Calota Groenlandei se topește rapid
sâmbătă, 7 iunie 2025

Cea mai scurtă noapte

Calendarul astronomic al lunii iunie
joi, 12 iunie 2025

Se apropie solstițiul

Cele mai lungi seri de vară
Toate știrile meteo
Te-ar putea interesa
sâmbătă, 29 martie 2025

Sunteți pregătiți?

Se schimbă ora în această noapte
marți, 8 aprilie 2025

Temperaturi de iarnă

Ger în aprilie, în România
vineri, 11 aprilie 2025

Vremea în weekend

De la frig și ninsori, la soare de Florii
Toate știrile
Meteo & Radar

www.meteoradar.ro

facebooktikTokyouTubeContact
Protecția datelor | Informații legale